به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) فارس، فریدون فعالی با بیان مطلب فوق گفت : در سی پنجمین نشست کمیته میراث جهانی در پاریس نخستین پرونده زنجیره ای جمهوری اسلامی ایران حاوی دست آوردهای جدید برای جمهوری اسلامی ایران در موضوع ثبت میراث فرهنگی در مقیاس بین المللی بوده است که پرونده باغ های ایرانی با اختصاص پنج معیار از شش معیار مورد نظر یونسکو به ثبت جهانی رسید .
فریدون فعالی افزود : این پرونده معرف 9 باغ منحصر بفرد ایرانی است که باغ های پاسارگاد و باغ ارم از استان فارس در این پرونده به فهرست میراث جهانی پیوستند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه ثبت پرونده باغ ایرانی افتخاری برزگ برای نشان دادن و معرفی بیش از پیش تاریخ و فرهنگ ایران به جهانیان است گفت : باغ ایرانی سابقه ای طولانی از زمان هخامنشیان دارد که باغ پاسارگاد به عنوان نخستین الگوی چهار باغ درجهان تأثیرات شگرفی در ادوار پس از خود در سراسر جهان گذاشته است و از این حیث در جایگاه ویژه ای قرار دارد .
فریدون فعالی با اشاره به اینکه قرارگرفتن این دو باغ درفهرست جهانی می تواند حمایت های مادی و معنوی جهانی را برای مجموعه ها در برداشته باشد گفت : ثبت این دو باغ در فهرست آثار یونسکو در معرفی هر چه بیشتر این مکان ها و جذب گردشگران خارجی و داخلی تأثیر بسزایی دارد و این امر برلزوم توسعه برنامه ریزی ها جهت حفاظت بیشتر از این مکان ها می افزاید.
فعالی گفت : طبق کنوانسیون میراث جهانی، میراث فرهنگی و طبیعی آثار ارزشمند و غیر قابل جایگزینی است که نه تنها به یک ملت بلکه به تمامی انسانها تعلق دارد و از دست رفتن این آثار به هر شکل ضایعه ای است در میراث تمامی مردم جهان و وظیفه این کنوانسیون شناسایی ، محافظت و حفاظت میراث فرهنگی و طبیعی با ارزش و برجسته جهانی و انتقال آن به نسل های آینده است .
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس در ادامه گفت : افزایش اعتبار فهرست میراث جهانی ، اطمینان از حفاظت مناسب از میراث جهانی ، تشویق ظرفیت سازی کار آمد در کشورهای عضو کنوانسیون ، افزایش آگاهی ، مشارکت و پشتیبانی عموم از آثار جهانی از جمله اهداف و مزیت های ثبت آثار در فهرست میراث جهانی می باشد.
گفتنی است طبق مطالعات و پژوهش های انجام گرفته با توجه به طراحی با غ پاسارگاد توسط کوروش می توان وی را به عنوان اولین ابداعکننده طرح چهارباغ در جهان پذیرفت.اعتباری که پاسارگاد بر مبنای طرح چهارباغ بدست آورد به حدی بود که الگوی بصری چهارباغ تا قرنها پس از وی نیز به عنوان مبنای طرحهای باغهای ایرانی به کار گرفته شد. با توجه به تناسب و توازنی که کوروش کبیر با ساخت چهارباغ سلطنتی پارساگاد بوجود آورد، مسیر تازهای در طرح باغ مطابق با ذوق و سلیقه ایرانیان آغاز شد. مسیری که با دستور وی آغاز و سالها پس از وی نیز به عنوان الگوی باغ ایرانیان مورد قبول نسلهای پس از او قرار گرفت. علیرغم اینکه پس از کوروش، داریوش دستور ساخت بناهای یادمانی با الگوی چهارگوش جدید را داد ولی این الگوها نیز منطبق با نظم چهارتایی باغها بودهاند. قطعهبندیهای چهارتایی در باغها و طرحهای مربع شکل و کلاً طرحهای (چهارباغ) مدتهاست که پس از کوروش همزیستی با یکدیگر را ادامه میدهند. با در نظر گرفتن تأکید ایرانیان بر سازگاری طرح باغهای خویش با محیط زیست و شرایط پیرامون ، به غیر از تأمین اهداف کاربردی از احداث باغهای سلطنتی ،در همان اندیشه نمایش قدرت و شکوه و عظمت خویش از طریق باغهای سلطنتی بودهاند.برای کسانی که قوه ادارک رموز و مسائل را از طریق مشاهدة یادمانهای باشکوه داشته باشند، باغ سلطنتی درونی کوروش، یک مجموعة کامل از طیف وسیعی از پیامهای سیاسی و به نمایش گذاشتن قدرت حاکمه میباشد. خصوصیات و مشخصههای به جای مانده از بنای پاسارگاد گویای ایدهها و نظریات کوروش کبیر است. در مقابل شهرت بابلیان برای ساخت باغهای معلق بابل که در حقیقت ابداعکننده الگوی بصری سیلندری شکلی جهت بیان قدرت خویش بودند، تمدن ایران با باغهای سلطنتی چهارگوش خود قرار دارد. شهرت این چهار باغها تا حدی است که غربیان کوروش کبیر را (پادشاه چهارباغ) لقب میدهند. پلان چهار قسمتی باغ سلطنتی کوروش چیزی فراتر از یک قطعهبندی ساده و جدیدالشکل در زمین میباشد. شکل قطعهبندی باغ در پاسارگاد در حقیقت سمبلی از قدرت و اعتبار ایرانیان و طرح چهارتایی باغ استعارهای از تمدن ایرانی میباشد. ایرانیان تقسیمبندی چهارتایی را نمادی خوشیمن میدانستند. اعتقاد داشتند که همانطور که جهان به چهار بخش تقسیم شده و چهار عنصر اصلی منشا پیرایش جهان میباشد، پس باغهای هخامنشی نیز بایستی تقسیمبندی چهارتایی داشته باشد. با این عمل در حقیقت باغهای سلطنتی هخامنشی نمادی از عالم یا جهان کوچک گشته است. بوستانهای وسیعی که به دستور پادشاه پاسارگاد ساخته شدند، پارادیسوس دارای تعریف مشخصی از دیدگاه پادشاه بودهاند.در حقیقت، پردیسها از نظر کوروش کبیر نماد زمینهای حاصلخیز، دنیای نظم داده شده و جهانی یکدست فارغ از هرگونه گسستگی داخلی یا خارجی میباشد.تأثیر الگوی بصری چهارباغ بر جهان پلان باغ سلطنتی پاسارگاد، بر ساختار باغهای پس از خود در مقیاس وسیع اثر گذاشته است.
مشخصههای اساسی ابداع شده در پاسارگاد در باغهای ایرانی و باغهای اسلامی پس از خود در زمینههای وسیع و با پیچیدگیهای بیشتر مطرح گشتهاند. نماد باغهای چهارتایی هخامنشیان در دورة ساسانیان و دوره های اسلامی کاملاً مشخص است. باغهای ایرانی موجب بوجود آمدن باغهای محوری و متقارن در جنوب ایتالیا در اواسط قرن نهم میلادی شدند. در قصرالحمرا در در جنوب اسپانیا وجوه مشخصی از باغهای ایرانی در طیف وسیع خودنمایی میکند. طراحان باغهای پاتیلا پوترا (سلسله مانوریها) قصد داشتند با طرحهای خویش عظمت و شکوه باغهای ایرانی هخامنشیان را تحت تأثیر و تحتالشعاع هنر خود قرار دهند. ولی حتی در مقام رقابت نیز باغهای هنری ساخته شده در پیش از اسلام چه از نظر طرح و چه از نظر مصالح سنگی به کار گرفته شده، در مقابل معماری و بنای باغهای ایرانی حرفی برای گفتن نداشتند.
علاقةآشکار کوروش کبیر برای به نمایش گذاشتن معیارهای جدید در بکارگیری سنگ یکی از عوامل اصلی در ترغیب او به احداث آبگذرها و حوضچه هایی از سنگ خوشتراش بود. روایت است که کوروش اولین کسی بود که درختکاری ردیفی منظم را دستور داد. به دست خود،زیباترین درخت را مدالهای جواهر نشان بخشید. جایزه کشاورزی داد.
پایتخت کوروش کبیر بصورت مجموعهای باغ اندر باغ بوده، از طرفی باغی که آرامگاه را احاطه کرده بود و در کنار آن باغی که مجموعة کاخها را در برداشت.
مجموع آبراهه های شناسایی شده 1100 متر می باشند که پردیسی را به ابعاد 250*300 متر مربع تشکیل داده اند 30 عدد حوضچه در مسیر کناری و 43 عدد در مستطیل مرکزی وجود داشته اند که در حال حاضر تعداد اندکی از آنها را می توانیم مشاهده کنیم.آب رودخانة پلوار از مسیرهای فرعی وارد این آبروها و حوضچه ها میشده و پس از گردش در پردیس پاسارگاد و به احتمال زیاد آبرسانی به آن،خارج می گردیده است.
گفتنی است باغ ارم نیز که دربلوار ارم واقع شده از زیباترین باغ های شیراز وایران است که درختان سروناز آن شهرت جهانی دارند و درحال حاضر باغ گیاه شناسی ودانشکده حقوق دانشگاه شیراز
درآن قرار دارند. این باغ توسط محمد قلی خان ایلخانی قشقایی ساخته شده وپسر میرزا حسنعلی خان ملقب به نصیر الملک آن را درسال 1315 ه .ق بدین صورت در آورده است . باغ دارای عمارتی
سه طبقه وزیبا به سبک قاجاریه می باشد که ازنظر معماری ، نقاشی ، حجاری ، کاشیکاری وگچبری از شاهکارهای زمان قاجاریه است.
عناوین یادداشتهای وبلاگ
بایگانی
دوستان